Iwona Dymarczyk – Aptekarz i majoliki
- Strona główna » MONOGRAFIE I OPRACOWANIA NAUKOWE / MONOGRAPHS AND SCIENTIFIC PAPERS » Farmacja / Pharmacy »
Aptekarz
i majoliki
O Mateuszu B. Grabowskim i jego krakowskiej kolekcji ceramiki aptecznej Wydanie pierwsze
Rok wydania 2015
Oprawa miękka
Objętość 256 stron
Format 170 x 240 mm
Kategoria farmacja/biografie
ISBN 978-83-62564-67-5 |
Książkę „Aptekarz i majoliki…” można czytać na dwa sposoby: skupiając się na biografii niezwykłego polskiego farmaceuty, Mateusza B. Grabowskiego (1904-1976), albo na kolekcji zabytkowej ceramiki ze zbiorów Muzeum Farmacji w Krakowie. Monografia ta składa się bowiem z dwóch części, w pierwszej poznajemy drogę życiową oraz osiągnięcia Mateusza B. Grabowskiego – absolwenta Oddziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, warszawskiego inspektora farmaceutycznego, żołnierza Września 1939 r., następnie Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a po II wojnie światowej jednego z najbardziej kreatywnych przedstawicieli emigracji polskiej w Wielkiej Brytanii. Grabowski okazał się utalentowanym biznesmenem, a także mecenasem i kolekcjonerem dzieł sztuki. Już w 1948 r. założył w Londynie aptekę i firmę Grabowski Export-Import Ltd., specjalizującą się w sprzedaży wysyłkowej leków do Polski i innych krajów tzw. Bloku Wschodniego. Po dziesięciu latach założył też galerię sztuki współczesnej Grabowski Galery, która była oparciem dla polskich artystów, a także miejscem promowania młodych utalentowanych twórców. Wśród artystów, którzy tu wystawiali byli m.in.: Józef Czapski, Wojciech Fangor i Magdalena Abakanowicz. Zaczynało tam swoją karierę kilku uznanych dzisiaj brytyjskich twórców np. Michael Kinder i Derek Boshier. W 1975 r. Grabowski założył w Londynie fundację swego imienia M.B. Grabowski Fund, której zadaniem jest propagowanie kultury, historii i wiedzy o Polsce wśród społeczeństwa brytyjskiego. W tym samym roku hojnie obdarował polskie muzea. Swoją kolekcję dzieł sztuki współczesnej, liczącą 386 dzieł, przekazał do Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi. Rok później przesłał do krakowskiego Muzeum Farmacji kolekcję zabytkowej ceramiki aptecznej, która stała się tematem drugiej części omawianej książki.